Att driva företag är ofta utmanande oavsett om du jobbar ensam i företaget eller om du har medarbetare. Det kan vara kunder som är missnöjda, ekonomin som inte går ihop, försäljningen som går trögt eller svårigheter att få ihop dagarna med allt som ska göras.

Har du jobbat i eget företag ett tag så har du säkerligen stött på den ena eller andra utmaningen som gjort dig stressad, fått tankar som varit svåra att släppa eller haft oroligt sömnlösa nätter.

Att hantera sig själv och sina egna känslor är därför en viktig framgångsfaktor för att vi ska både må bra och prestera bra i vårt företagande. Många gånger reagerar vi instinktivt med att försöka ignorera en jobbig känsla och försöka tränga undan den. Det är sällan effektivt eftersom känslan blir som en badboll som vi försöker hålla fast under vattnet. Tillslut kan vi inte hålla den under ytan och då far den upp med stor kraft.

Att hoppas på att alla problem ska sluta uppstå är knappast realistiskt. Mer hjälpsamt är det att lära oss att leda oss själva genom de här svårigheterna.

Här är en enkel trestegsmodell som kan hjälpa dig att hantera obekväma känslor:

1. Namnge känslan. Genom att namnge känslan och sätta ord på vad du känner, så minskar känslans intensitet. Checka in med dig själv. Vad är det för känsla du känner? Det är inte bara ett obehag. Kanske är det oro, ilska, frustration, rädsla eller någon annan jobbig känsla. Uttala för dig själv: Jag är orolig för att inte få in tillräckligt med intäkter för att kunna betala ut lönerna den här månaden.

2. Tillåt känslan. Ofta vill vi göra oss av med känslor som är jobbiga så snabbt det bara går. Gör tvärt om. Är det oro du känner så tillåt den att vara där. Vart någonstans i kroppen känner du den?

3. Processa känslan. När du satt ord på känslan och identifierat vart i kroppen du känner den så kan du processa den. Beskriv i detalj var den finns, i hur stort område du känner den och om den har en färg. Uttala det högt eller skriv ner: Min oro sitter i magen. Den växlar mellan att kännas kall och brännas. Den sträcker sig från nedre delen av magen och upp en bit mot bröstet. Den känns orange-röd, som eld.

Du kommer märka att det här gör att din känsla blir mindre och mindre intensiv och att den till slut även kan tona bort helt. Då har du processat känslan utan att ha trängt undan den eller försökt ignorera den. Det gör att du kan ta dig an dagens uppgifter med större fokus och energi.

Vill du lära dig mer om hur du kan leda dig själv? Kolla in våra kostnadsfria kurser här

 

 

 

Sara Hellberg, Affärskompetens
sara.hellberg@affarskompetens.se

 

Vill du utveckla ditt självledarskap och stärka din roll som företagsledare?

Hos oss får du tillgång till kostnadsfria kurser inom självledarskap.